Skip to main content

Axelle Demirkan

Axelle begon met klassiek ballet toen ze vijf jaar was. Al van in het begin wist ze dat hier haar passie lag. Na enkele jaren begon ze ook met jazzdans. De discipline en focus op techniek, die essentieel zijn in klassiek ballet, bleken wonderwel te matchen met haar energieke persoonlijkheid.

Ze studeerde af van de opleiding Hedendaagse Dans aan de Kunsthumaniora in Brussel, waar ze in het vijfde middelbaar de prijs van meest beloftevolle student ontving.

In 2013 zette ze haar dansreis verder en begon ze aan de opleiding Docent Dans aan Codarts in Rotterdam. Om haar afstudeeronderzoek in de Verenigde Staten waar te maken, mocht ze als een van de eerste Docent Dansstudenten een Corrie Hartongbeurs in ontvangst nemen. Ondertussen schoolt Axelle zich nog verder bij en volgt ze buitenlandse stages in hedendaagse dans, ballet en jazz, zowel in Europa, Afrika als de Verenigde Staten van Amerika.

Na haar opleiding vervoegde Axelle zich bij Compagnie Aira en in 2019 maakte ze ook deel uit van het Aira Ensemble.

In 2020 haalde ze haar masterdiploma in Kunsteducatie, eveneens aan Codarts. Ze schreef haar thesis over de bevordering van de kinesthetische bewustheid van dansers.

Voor Project C. vzw heeft Axelle samen met Maud Tielemans de choreografie voor de educatieve voorstelling ‘De berg die eigenlijk geen berg is’ gemaakt. Ze maakt samen met Maud Tielemans en Jonas Van Den Bulcke ook deel uit van de spelers van deze voorstelling.